Take some time to read

To bøker du må lese:

Harper Lee - "To kill a Mockingbird"

En av mine favoritter. Handler om to barn som vokste opp på 1930-tallet i sør statene i USA. Boka handler om hvor uskyldige barn er og hvordan rasediskriminering og hat for mennesker med en annen hudfarge blir sett fra et barns synspunkt. Boka er også utrolig fin fordi den viser hvordan segregering fungerte på denne tiden og hva mørkhudede mennesker måtte leve med hver dag. Selv om boka handler om et alvorlig tema så er den skrevet med humor og sett gjennom et barns øyne, nettop det som gjør den så bra.

En bok du virkelig burde lese! En klassiker som fortsatt er like aktuell som da den ble skrevet.

Tatiana de Rosnay - "Saras Nøkkel"

"Paris, 16. juli 1942. Sara er en ti år gammel jødisk jente som er tvunget til å låse inn lillebroren sin i et skap for å gjemme han for det franske politiet. Resten av familien blir arrestert. I 2002 kommer journalisten Julia Jarmond tilfeldigvis over historien om Sara og familien i forbindelse med at hun skal skrive en artikkel i anledning 60-årsmarkeringen av vichy-aksjonen. Oppdagelsen tvinger etter hvert Julia til å stille en rekke spørsmål ved sitt eget liv. "      (bokkilden.no)

Utrolig fin bok! Som sagt over så handler den om Sara som låser broren sin inne i et skap slik at han skal overleve. Problemet er bare at Sara tror hun skal få dra tilbake å redde broren, men det blir ikke så lett ettersom hun blir sendt til en konsentrasjonsleir. Boka beskriver Saras vanvittige kamp for å komme seg ut av fangeskap slik at hun kan reise tilbake til Paris og redde broren.

Samtidig som vi får høre historien om Sara får vi også høre om Julia Jarmond som er journalist. Hun skal skrive en sak i avisen hun jobber for om den forferdelige dagen da så mange jøder i Paris ble ført til konsentrasjonsleir. Hun kommer over historien om Sara og ettehvert som hun kommer dypere ned i den oppdager hun at den også anngår henne selv.

Anbefales på det varmeste!

Half The SKy - How to Change The World?

Må bare fortelle dere om denne boken - den har inspirert meg så mye. Den er skrevet av to journalister fra USA Nicholas D.Kristof og Sheryl Wudunn og handler om kvinner i den fattige verden. Boken er inspirerende fordi den tar opp et tema som er så viktig og samtidig presentere det på en fantastisk måte. Gjennom boken får vi møte enkeltpersoner og vi får høre om deres fæle historier, vi får høre om inspirerende mennesker som har gjort noe for å hjelpe disse kvinnene samtidig som boken presenterer fakta.  I bunn og grunn handler boken om "how to change the world" - ved å bruke kvinner for det de er verdt, ved utdanning og ved å gi dem rettigheter, kan verden gå fremover og mange av de fattige landene i verden reise seg. Forfatterene hevder at kvinner bærer "half the sky", så hvorfor ikke behandle dem likeverdig?

Det som gjorde mest inntrykk på meg var enkelt historiene. Det er historier om jenter som blir solgt som slaver innenfor trafficking, jenter som blir giftet bort mot sin vilje og jenter som blir dolket i ryggen av sin egen familie. I Kina er tankemåten rundt barn slik - om et par har en sønn og sønnen blir syk vil foreldrene ta ham til sykehuset med en gang, men om det er en datter vil holdningen fra foreldrene være "vi venter og ser om hun er bedre i morgen". Er ikke det fælt?

En historie jeg husker spesielt godt er historien om en gravid jente som skulle ha barn. Hun fødte hjemme, men barnet ville ikke ut og satt seg fast (muligens fordi hun var så ung og ikke ferdig utviklet). Fosteret døde og jenta begynte å lekke stinkende veske fra underlivet. Foreldrene var så skamfulle, men hadde ikke råd til behandling for jenta. De satte henne heller i et skjul for å dø. Her ble hun angrepet av hyener helt til hun til slutt klarte å slepe seg gjennom skogen til et sted hvor hun kunne få hjelp.

Jeg interesserer meg virkelig for dette temaet og boke inspirere meg ikke minst fordi dette er noe jeg ønsker å studere og jobbe videre med. Det er lett å glemme at det finnes kvinner og jenter på min egen alder som lider og har det fælt hver dag!

Bokanmeldelse 1

Tittel:
Et glass melk takk
Forfatter: Herbjørg Wassmo
                             Karakter: 6

Dette er ikke en veldig koselig bok eller en bok som du kommer til å sitte igjen med en god følelse av etter du har lest. Denne boken er øyeåpnende og den får deg til å tenke, som for meg alene er gode nok grunner til å lese den.

Boken handler om Dorte, en 15 år gammel jente som bor sammen med familien sin på en gård i Litauen. Hun er ikke rik og familien prøver så godt de kan å tjene penger til de aller viktigste tingene her livet. Dorte blir tilbudt en jobb i Stockholm på en restaurant og etter mye om og men sier hun motstrebende ja. Dote vil ikke dra, men hun tenker å tror at dette er hennes sjanse til å gjøre moren og faren stolte. Ingen ting går som Dorte har planlagt og det er ingen jobb i Stockholm som venter på henne. I stedet blir hun utsatt for traficking. Dorte er ingen ting annet enn en brikke i et grusomt spill.
Vi følger Dortes håpløse kamp og Herborg Wassmo skriver så ekte at det gjør vondt å lese.

Bryr du deg om andre mennesker og er litt ops og våken for det som skjer her i verden, men som ikke er like lett å se og høre om er dette en bok for deg.

Aloha!

I am Camilla, a 19-year-old Norwegian girl living in London. I study at Kingston University where I learn how to write like a journalist and think like a politician. This blog is my London life in pictures, my passion for fashion spot and the place where I write. . bloglovin bloglovin Romwe - The Latest Street Fashion

arkiv

November 2011
Oktober 2011