Take some time to read

To bker du m lese:

Harper Lee - "To kill a Mockingbird"

En av mine favoritter. Handler om to barn som vokste opp p 1930-tallet i sr statene i USA. Boka handler om hvor uskyldige barn er og hvordan rasediskriminering og hat for mennesker med en annen hudfarge blir sett fra et barns synspunkt. Boka er ogs utrolig fin fordi den viser hvordan segregering fungerte p denne tiden og hva mrkhudede mennesker mtte leve med hver dag. Selv om boka handler om et alvorlig tema s er den skrevet med humor og sett gjennom et barns yne, nettop det som gjr den s bra.

En bok du virkelig burde lese! En klassiker som fortsatt er like aktuell som da den ble skrevet.

Tatiana de Rosnay - "Saras Nkkel"

"Paris, 16. juli 1942. Sara er en ti r gammel jdisk jente som er tvunget til lse inn lillebroren sin i et skap for gjemme han for det franske politiet. Resten av familien blir arrestert. I 2002 kommer journalisten Julia Jarmond tilfeldigvis over historien om Sara og familien i forbindelse med at hun skal skrive en artikkel i anledning 60-rsmarkeringen av vichy-aksjonen. Oppdagelsen tvinger etter hvert Julia til stille en rekke sprsml ved sitt eget liv. " (bokkilden.no)

Utrolig fin bok! Som sagt over s handler den om Sara som lser broren sin inne i et skap slik at han skal overleve. Problemet er bare at Sara tror hun skal f dra tilbake redde broren, men det blir ikke s lett ettersom hun blir sendt til en konsentrasjonsleir. Boka beskriver Saras vanvittige kamp for komme seg ut av fangeskap slik at hun kan reise tilbake til Paris og redde broren.

Samtidig som vi fr hre historien om Sara fr vi ogs hre om Julia Jarmond som er journalist. Hun skal skrive en sak i avisen hun jobber for om den forferdelige dagen da s mange jder i Paris ble frt til konsentrasjonsleir. Hun kommer over historien om Sara og ettehvert som hun kommer dypere ned i den oppdager hun at den ogs anngr henne selv.

Anbefales p det varmeste!

Half The SKy - How to Change The World?

M bare fortelle dere om denne boken - den har inspirert meg s mye. Den er skrevet av to journalister fra USA Nicholas D.Kristof og Sheryl Wudunn og handler om kvinner i den fattige verden. Boken er inspirerende fordi den tar opp et tema som er s viktig og samtidig presentere det p en fantastisk mte. Gjennom boken fr vi mte enkeltpersoner og vi fr hre om deres fle historier, vi fr hre om inspirerende mennesker som har gjort noe for hjelpe disse kvinnene samtidig som boken presenterer fakta. I bunn og grunn handler boken om "how to change the world" - ved bruke kvinner for det de er verdt, ved utdanning og ved gi dem rettigheter, kan verden g fremover og mange av de fattige landene i verden reise seg. Forfatterene hevder at kvinner brer "half the sky", s hvorfor ikke behandle dem likeverdig?

Det som gjorde mest inntrykk p meg var enkelt historiene. Det er historier om jenter som blir solgt som slaver innenfor trafficking, jenter som blir giftet bort mot sin vilje og jenter som blir dolket i ryggen av sin egen familie. I Kina er tankemten rundt barn slik - om et par har en snn og snnen blir syk vil foreldrene ta ham til sykehuset med en gang, men om det er en datter vil holdningen fra foreldrene vre "vi venter og ser om hun er bedre i morgen". Er ikke det flt?

En historie jeg husker spesielt godt er historien om en gravid jente som skulle ha barn. Hun fdte hjemme, men barnet ville ikke ut og satt seg fast (muligens fordi hun var s ung og ikke ferdig utviklet). Fosteret dde og jenta begynte lekke stinkende veske fra underlivet. Foreldrene var s skamfulle, men hadde ikke rd til behandling for jenta. De satte henne heller i et skjul for d. Her ble hun angrepet av hyener helt til hun til slutt klarte slepe seg gjennom skogen til et sted hvor hun kunne f hjelp.

Jeg interesserer meg virkelig for dette temaet og boke inspirere meg ikke minst fordi dette er noe jeg nsker studere og jobbe videre med. Det er lett glemme at det finnes kvinner og jenter p min egen alder som lider og har det flt hver dag!

Bokanmeldelse 1

Tittel:
Et glass melk takk
Forfatter: Herbjrg Wassmo
Karakter: 6

Dette er ikke en veldig koselig bok eller en bok som du kommer til sitte igjen med en god flelse av etter du har lest. Denne boken er yepnende og den fr deg til tenke, som for meg alene er gode nok grunner til lese den.

Boken handler om Dorte, en 15 r gammel jente som bor sammen med familien sin p en grd i Litauen. Hun er ikke rik og familien prver s godt de kan tjene penger til de aller viktigste tingene her livet. Dorte blir tilbudt en jobb i Stockholm p en restaurant og etter mye om og men sier hun motstrebende ja. Dote vil ikke dra, men hun tenker tror at dette er hennes sjanse til gjre moren og faren stolte. Ingen ting gr som Dorte har planlagt og det er ingen jobb i Stockholm som venter p henne. I stedet blir hun utsatt for traficking. Dorte er ingen ting annet enn en brikke i et grusomt spill.
Vi flger Dortes hplse kamp og Herborg Wassmo skriver s ekte at det gjr vondt lese.

Bryr du deg om andre mennesker og er litt ops og vken for det som skjer her i verden, men som ikke er like lett se og hre om er dette en bok for deg.

Aloha!

I am Camilla, a 19-year-old Norwegian girl living in London. I study at Kingston University where I learn how to write like a journalist and think like a politician. This blog is my London life in pictures, my passion for fashion spot and the place where I write. . bloglovin bloglovin Romwe - The Latest Street Fashion

arkiv

November 2011
Oktober 2011